مسئول دفتر امام جمعه شهرستان مهریز:
کساني که ادعا مي کنند دل بايد پاک باشد و ظاهر را بايد بي خيال بود،نياز به ديده شدن توسط نامحرمان دارند

مهریز نمایندگی یزدفردا :سجاد آخوندی:حجت الاسلام ناصر دهقانیزاده مسئول دفتر امام جمعه شهرستان مهریز در گفتگو با یزدفردا اظهار داشت: در آستانه فرا رسیدن سال نو قرار داریم و امیدورایم سالی که گذشت برای همه مردم سالی پر خیر وبرکت بوده باشد و همچنین امیدواریم در سال پیش رو در سایه الطاف الهی و همچنین رهنمود های داهیانه مقام معظم رهبری گام های پیشرفت را جامعه اسلامی و کشور عزیزمان استوار تر از گذشته بردارد.

وی در ادامه با اشاره به سنت حسنه دید و بازدید ایرانیان اشاره کرد و گفت : صله رحم یکی از سنت های بسار نیک و پسندیده رسول اکرم است و بجا آوردن آن توسط مردم نیز نشان از خلق و خویی ایرانیان و پایبندی به این سنت حسنه دارد .

وی اظهار داشت در دید و بازدیدها ها سادگی و عدم صرف هزینه های گزاف باید رعایت شود چون صرفه جویی نیز یکی دیگر از سنت های نیک رسول اکرم و اسلام است . وی همچنین بر لزوم رعایت پوشش اسلامی توسط زنان تاکید کرد وگفت: رعايت حجاب اسلامي از مهمترين مصاديق حيا و عفت در جامعه و رعايت آن از اصول قرآني است .


وی گفت:علاوه بر اينكه حجاب و عفاف حافظ حرمت زنان است رعايت آن هم به طور طبيعي سبب ايجاد مرزبندي مشخص ميان محارم و نامحرم گرديده و جامعه را از بسياري آفات و انحرافات محفوظ مي دارد.


وی تاکید کرد:حجاب از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در اسلام می‌باشد، كه پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد،اما درفرهنگاسلامی به اوج تعالی ومنتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد.

وی یاد آور شد:بدیهی است كه در كنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی كردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد می‌باشد. بدون شك رسیدن به این هدف نیازمند مشاركت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند می‌باشد.


وی با بيان اينکه رعايت حجاب و پوشش، آزادي زنان و دختران جامعه را نفي نمي کند، اظهار داشت: خانواده ها در نهادينه سازي فرهنگ حجاب در جامعه نقش کليدي و محوري دارند.

دهقانیزاده با بيان اينکه خانواده ها در نهادينه سازي فرهنگ حجاب در جامعه نقش کليدي و محوري دارند، گفت: اگر در خانواده ها مادران، رابطه فرزندانشان به خصوص دختران را با خدا بيشتر و دوستانه تر کنند در هيچ شرايطي رعايت حجاب را ترک نمي کنند و در برابر پوشش مقاومت نخواهند کرد.


وي ادامه داد: والدين بايد طبق دستورات و تعاليم الهي و ديني، فرزندانشان را تربيت کنند تا شاهد کاهش آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي در جامعه باشيم .


مسئول دفتر امام جمعه مهریز تصريح کرد: کساني که ادعا مي کنند رعايت حجاب اصل آزادي و آزادگي را نفي مي کند، در اشتباهند چراکه با رعايت حجاب بانوان جامعه علاوع بر کسب آرامش و مصونيت، اجازه ورود به حريم خود را به نامحرمان نمي دهند.


حجت الاسلام دهقانیزاده، خاطرنشان کرد: عدم رعايت حجاب علاوه بر جلب نگاه هاي نامحرمان به زنان و دختران، سست شدن بنيان خانواده ها و افزايش آسيب پذيري بانوان، آرامش و امنيت عمومي را از جامعه سلب مي کند.


وي اظهارکرد: کساني که ادعا مي کنند که دل بايد پاک باشد و ظاهر را بايد بي خيال بود، چون نياز به ديده شدن دارند اين مباحث را مطرح مي کنند در حاليکه نمي دانند بهترين نعمت يعني آرامش روحي و رواني را از دست خواهند داد.


وی تاکيد کرد: زنان و دختران جامعه بايد قلب، جسم و روح خود را در گاوصندوق درونشان به دزدگير الهي متصل کنند .


وي افزود: اينکه مردان محتاج زنان هستند يک نگاه فمنيستي نيست بلکه يک نگاه الهي است و در حديث قدسي آمده است که خداوند فرمود: حضرت فاطمه (س) واسطه فيض ۱۳ معصوم ديگر است که نشان از جايگاه والاي زنان در نزد باري تعالي است. پوشش و حجاب قبل از اينكه يك حكم ديني و مذهبي باشد نياز فطري انسان هاست.


حجت الاسلام دهقانیزاده افزود: براين اساس حتي قبل از اسلام، بسياري از ملت ها و اقوام براي حفظ نظام شخصيتي فرد، براي پايداري نظام خانواده و براي امنيت روحي و رواني و بهداشت اخلاقي جامعه، به پوشش اهميت داده اند.


رييس دفتر امام جمعه شهرستان مهریزبا اشاره به تأكيدات خداوند درباره حجاب در قرآن مجيد خاطرنشان كرد: بيش از10 آيه در قرآن درمورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.


وی تصريح كرد: وجود آرامش روحي و رواني زن و مردم، تثبيت تعلقات عاطفي، جنسي و روحي زن و مردم به همديگر يكي از ضروريات است.


وي اضافه كرد: بنابراين اگر قرار است اين بهداشت روحي و رواني در فضاي خانواده حفظ و تعلقات عاطفي، روحي و حتي جنسي مستحكم شود بايد مردان و زنان در تامين نيازهاي روحي، عاطفي و جنسي شان محدود به همسران خويش باشند.


وي بيان داشت: چه بسا زنان و مردان در حصار ديوارهاي مادي زندگي مي كنند اما دل، روح، جان و فكرشان در بيرون خانه با زنان و مردان ديگر مشغول است.


وي شكست حريم خصوصي عاطفي زنان و مردان را يكي از آثار زيانبار بدحجابي در جامعه دانست و گفت: اين مطلب در صحنه هاي دادگاهها و اختلافات خانوادگي كاملا مشهود است.


این روحانی فعال شهرستان مهریز اضافه كرد: چه بسيار مرداني كه به واسطه بدحجابي برخي زنان در جامعه دلهايشان آلوده شده و وابستگي به همرانشان رو به افول گشته و عاطفه هايشان از بين رفته است.


وي با تاكيد بر اين كه بدحجابي و بي حجابي همه خانواده ها را هدف آسيب قرار مي دهد، بيان داشت: حتي زنان و مردان عفيف نيز در جامعه اي كه بدحجابي عادي شود، ضربه خواهند خورد.


وي وجود حجاب، حيا، عفت براي همه بوِيژه زنان را نشان از اهميت ويژه اسلام به مقام زن دانست و گفت: به تعبير شهيد مطهري حجاب براي زنان ممنوعيت نيست بلكه مصونيت است.


وي بيان داشت: بر اساس اهميت اصل موثر تربيتي بسياري از احكام ديني ما و فرامين ائمه معصومين بر اين قرار گرفته كه فضاي حيا در خانه و رفتار عفت گونه پدر و مادر حتي در عالم خصوصي شان بايد در نزد كودكانشان رعايت شود.

وي خاطرنشان كرد: بخشي از زنان بدحجاب به حقيقت بركت پوشش و حجاب در نظام فردي ، خانوادگي و اجتماعي نرسيده اند كه با اين بلاي خانمانسوز بهداشت رواني جامعه را از بين مي برند و بحران عاطفي در خانه ها ايجاد مي كنند.


وي توجه به تامين و غني سازي اوقات فراغت زنان و دختران، اصلاح نگرش جامعه نسبت به شان و كرامت زن، نظارت بر توليد و كيفيت كالاهاي فرهنگي و رسانه هاي جمعي، افزايش توانمندي و مهارت زنان و آموزش هاي فني و حرفه اي و ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب و اعطاي تسهيلات مناسب براي خوداشتغالي زنان و فراهم كردن بستر مناسب كار را از ديگر راهكار براي رفع بدحجابي عنوان كرد.


وی در پایان اظهار داشت: تقويت روحيه مادرانه زنان و تمركز بر مسايل مربوط به خانه و خانواده و پذيرش مسووليت سنگين و مهم تربيت و تزكيه فرزندان و ايجاد رابطه محبت آميز و دلسوزانه با همسر به عنوان شريك زندگي و توجه دادن زنان به ارزش و جايگاه شان از ديگر پيشنهادات براي رفع مشكل بدحجابي است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا